Wpływ sportu na nasz organizm

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Wpływ sportu na nasz organizm

Systematyczne i dostosowane do naszej naszych możliwości ćwiczenia fizyczne wpływają dobroczynnie na praktycznie wszystkie narządy i tkanki. Są najlepszą rzeczą, jaką możemy zrobić dla naszego organizmu. Nie dość, że poczujemy się młodsi, lżejsi, zgrabniejsi, silniejszy, wytrzymalsi, atrakcyjniejsi i odporniejsi na różne choróbska. Sport uczy pracowitości, systematyczności i zmniejsza poziom stresu.

Serce

  • serce pracuje wolniej, ale jest bardziej wydajne
  • w czasie wysiłku akcja serca przyspiesza, ale wolniej, natomiast objętość wyrzutowa serca rośnie szybciej niż u osoby nietrenującej
  • w czasie wysiłku fizycznego ilość krwi docierającej do mięśni wzrasta 5-6-krotnie, zwiększa się również przepływ przez tętnice wieńcowe oraz naczynia płucne
  • wzrost pojemności przedsionków i komór serca
  • niższe ciśnienie tętnicze skurczowe i rozkurczowe
  • wzrost średnicy naczyń wieńcowych, w związku z czym trudniej o ich zamknięcie i zawał
  • mniejsza miażdżyca w tętnicach wieńcowych
  • rzadziej dochodzi do powstawania zatorów

Płuca

  • lepsza wentylacja i wzrost objętości płuc
  • więcej tlenu we krwi
  • większa odporność na różnego typu infekcje dróg oddechowych
  • lepsze usuwanie śluzowej wydzieliny z dróg oddechowych
  • w czasie wysiłku: wzrost częstotliwości oddechów oraz ich spłycenie, a także zwiększenie przepływu powietrza przez nos z 6 litrów do nawet 60 litrów na minutę

Układ pokarmowy

  • spadek wagi ciała
  • poprawa metabolizmu wątroby m.in. wzrost dobrej frakcji HDL-cholesterolu oraz wydzielania żółci
  • epsze wchłanianie treści pokarmowych przez ścianę jelita
  • masaż jelit przez mięśnie brzucha w trakcie marszu lub biegu poprawia ich motorykę, rzadziej dochodzi do zaparć

Mięśnie, kości i stawy

  • większa sprawność fizyczna
  • zwiększenie masy i siły mięśniowej
  • mniejsze prawdopodobieństwo złamań kości i zwichnięć stawów
  • zmniejszenie odkładania tkanki tłuszczowej w mięśniach
  • stabilizacja stawów, zwłaszcza kręgosłupa, przez co rzadziej dochodzi do jego skrzywienia w wieku dziecięcym i zespołów korzonkowych u dorosłych
  • mniejsze nasilenie osteoporozy

Układ moczowy

  • zwiększenie wydalania moczu przy umiarkowanym wysiłku
  • zmniejszenie wydalania moczu przy nasilonym wysiłku.

Układ krwionośny

  • wzrost liczby płytek
  • wzrost liczby leukocytów
  • wzrost liczby erytrocytów,
  • mniejsze prawdopodobieństwo tworzenia zatorów.

Psychika

  • wzrost neurotransmiterów w mózgu, m.in. noradrenaliny, serotoniny i endomorfin, prowadzi do zmniejszenia objawów depresyjnych
  • większa pewność siebie, wyższe poczucie wartości
  • zmniejszenie stresu i poprawa nastroju
  • pozytywny wpływ na leczenie osób chorych psychiczne i rehabilitację upośledzonych umysłowo

Seks

  • wzrost libido
  • większa sprawność seksualna
  • poziom testosteronu rośnie po 2 godzinach po umiarkowanym wysiłku fizycznym o około 15 procent
  • u kobiet zmiany stężenia hormonów płciowych po umiarkowanym wysiłku są niewielkie, ewentualnie dochodzi do nieznacznego wzrostu estrogenów i spadku gestagenów

Skóra

  • szybsze złuszczanie nabłonka,
  • większa aktywność gruczołów potowych
  • większa aktywność gruczołów łojowych.

Układ hormonalny

  • zwiększenie wydzielania hormonu wzrostu u dzieci
  • zwiększenie wydzielania hormonów m.in. tarczycy i nadnerczy
  • regulacja wydzielania insuliny, zmniejszenie poziomu cukru we krwi

Układ odpornościowy

  • stymulacja odporności, zwłaszcza nieswoistej
  • wzrost stężenia leukocytów oraz komórek odpornościowych NK (z ang. naturalnych zabójców)
  • wzrost odporności u osób ze zmniejszonym jej poziomem, m.in. zarażonych HIV, z zespołem przewlekłego zmęczenia czy u osób starszych.
O Marzena Wielgus 103 artykuły
Wiele rzeczy można powiedzieć o Marzenie Wielgus, ale przede wszystkim wiadomo, że są one przewidujące i doceniane, oczywiście są również precyzyjne, obiektywne i idealistyczne, ale w mniejszych dawkach i często są też rozpieszczane przez nawyki bycia agonującymi. Jednak jej uprzedzająca natura jest tym, co najbardziej lubi. Ludzie często liczą na siebie i jej spostrzegawczą naturę, szczególnie gdy potrzebują pomocy lub wsparcia. Nikt nie jest doskonały, a Marzena ma również wiele mniej pożądanych aspektów. Jej drapieżna natura i bezczelność powodują wiele pretensji i powodują, że jest co najmniej niewygodna. Na szczęście jej doceniająca natura zapewnia, że nie jest tak często.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*